29. januar 2011

Mine søteste søte




Iris har i det siste begynt å gjøre seg til på alle bildene jeg skal ta av henne.. Enten så lager hun grimaser, eller så gjemmer hun seg.. Trodde liksom at dette var noe de begynte med i 12-14 års alderen jeg, men her starter vi tidlig!

Dette bildet ble tatt i går, da var vi bare hjemme hele dagen siden det var planleggingsdag i bhg =) For 1 mnd siden hadde jeg grudd meg til planleggingsdag, pga de alvorlige trassanfallene Iris har hatt.. Men nå, har språket hennes løsnet skikkelig og hun gjør seg utrolig mye bedre forstått. Suger til seg informasjon, og er utrolig interessert i å lære! Nå prøver vi på farger og tall. Hun kan utrolig mange tall, men de kommer ikke i den rekkefølgen de skal :P 1,2,3,4,5,6,7,8,9 går bra. Men så kommer jo "åttiii".. Haha! Med litt øvelse så kommer det nok =)
Eller var va på 2 år og 3 mndr kontroll på torsdag. Det måtte hun pusle 2 puslespill, og det er jo en simpel sak for henne som har puslet alle puslespillene vi har siden påsken i fjor. =) Så sånne ting tar hun lett! Både puslespill og sånne "settekasser" som jeg kaller det, vi har bøtte da, med stjerne, firkant, trekant og sirkel. Det tok hun ganske kjapt, var vel i jula 09 hun begynte med rundingene. De andre kom rundt påsketider =) Så hun er ganske flink til å se form!
Ellers så sa helsesøster at språket hennes var veldig bra. Hun har jo "R", og det var det visst ikke så mange som hadde når de var 2 år =) Har faktisk aldri tenkt over det før, men hun sier faktisk "IRIS" med R.. Selv om hun sier "dvue" til "drue". Hehe.
Var jo litt stresset for det språket hennes etter vi hadde vært på foreldresamtale i bhg, og de sa hun var treg til å snakke, og at det virket som hun ikke forsto dem heller.. Men det at hun ikke forsto dem tror jeg har med viljen hennes å gjøre.
Mens nå sa de på helsestasjonen at hun var kjempeflink!
Målene hennes var foressten:
14.4 kg og 92.5 cm lang. Hun ligger på streken sin, selv om vi har opp og ned perioder med mat! Så hun tar til seg det hun skal, og det er bra =)




Også har vi lillefrøken spretten! Hun utvikler seg med en utrolig fart! Har jo aldri vært noe baby hun.. Det nye nå er vel at hun reiser seg opp overalt, hele tiden. Kan stå alene i noen sekunder. Kryper i en utrolig fart! Og har begynt å ta ut, og putte oppi igjen. Så når hun bader tar hun ballen, putter den oppi den oransje bøtta, tar den ut, putter oppi, tar ut, putter oppi.
Også sier hun "mamma". Jeg er overbevist.. Er hun trøtt eller sulten kommer hun krypende til meg eller etter meg og sutrer mens hun sier "mamma, mamma, mamma".
Ellers, så er hun virkelig den plagsomme lillesøsteren. Stakkar Iris som prøver så godt hun kan å være snill og gi henne en annen leke enn den hun har. Men Lily biter ikke på og skal ha den samme leken. Sånn er det med søsken, det var jeg fullstendig klar over, men at det begynte så tidlig det var jeg ikke klar over =)
Men Lily er utroolig glad i søsteren sin da, hun lyser opp i hele ansiktet når Iris kommer hjem fra bhg om dagene =) Og det er så utrolig herlig å se!! =)




Her sto de faktisk en god stund sammen og lagde mat =) Før Lily røsket tak i håret til Iris... Da var leken over!






De søteste søte =))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar