15. november 2010

Alkohol i svangerskapet..

Her er linken jeg snakker om: http://www.dagbladet.no/2010/11/11/tema/foreldre/klikk/helse/gravid/14257843/

Hva er det med de som mener det er greit med et glass vin eller to?
Også står det under at "vi får barn senere i livet og det kan være vanskelig å bryte et mønster". Hallo?! Man er vant til å ta et glass vin med venninnene ogsv. Javell. Hadde jeg hatt ei venninne jeg visste var gravid og som drakk alkohol hadde jeg bedt henne slutte. Og hvis dette er grunnen til at gravide drikker, så må veldig mange av de ha utrolig dårlige venner!

Selv drakk jeg et glass vin da jeg var gravid med Iris. Lørdagen før jeg tok test.. Jeg visste ikke at jeg var gravid ennå da, og har dårlig samvittighet for det ennå.. Tenker ofte på om det er min feil at Iris har hjertefeil... For at jeg drakk det glasset med vin, og røykte før jeg fant det ut.. Tror jeg var 5+4 da jeg fant ut det..
Men så er det med den hjertefeilen til Iris, at den er arvelig. Søsteren min har den også, og som regel er den jo helt ufarlig og er blandt de mest vanlige hjertefeilene på nyfødte. Den heter ASD, AtrieSeptumDefekt. Og betyr at hun har en åpning mellom hjerteklaffene sine. Iris hadde 2 stk da hun ble født. Et på 2 mm og et på 6 mm. Da hun var på kontroll da hun var 7 mndr, hadde det ene grodd, og det andre var på 1 mm. Men dette vet vi ikke om har grodd ennå.
Sannsynligvis så er ikke hjertefeilen til Iris hverken pga røyk eller alkohol. MEN man vet aldri!!! Vi vet at det er arvelig, og that's it...

Men at gravide orker å risikere å få en syk unge bare fordi de er vant til å kose seg med venninnner, den skjønner jeg bare ikke. Kommer nok heller aldri til å skjønne det!!
Så kjære gravide det ute, selv om det gikk bra med mora di, så er det ikke sikkert det går bra med ungen din!!
Det samme gjelder røyking, la nå ungen din få et røykfritt hjem! La ungen få lukte godt, og ha gode friske lunger!
Vokste opp i et "røykehjem" selv. Pappa var storrøyker, og jeg kjente jo såklart aldri at det STINKA av meg, men det gjorde det jo helt sikkert!! Og det kan jo hende at det er derfor jeg har skikkelig røykhoste når jeg står opp på vinteren, pga røykinga HANS!
Nei, mine barn skal slippe å stinke.. Røyke kan jeg gjøre når jeg blir gammel :P

Ellers så sov vi til 9.15 i dag! Det var deilig det! Spesielt siden Lily var våken fra 5-6. Utrolig deilig å ligge så lenge selv om man har barn da =))
Og i morgen kveld kommer Preben hjem, har ikke sett han på 14 dager nå!! Blir godt å få litt hjelp til ungene og husarbeid igjen =)
Og tror nok Iris savner pappan sin utrolig mye. Hun er veldig trassig, og vil ha mye kos. Men får ikke så mye kos som hun vil ha siden Lily også krever litt oppmerksomhet, mat osv.. =( Stakkar Iris...
Men når pappan kommer hjem så er vi 2 som kan kose og underholde! =D
Gleder meg til å se ansiktet til Iris når hun står opp på onsdagen =)))

Nå er det litt husarbeid som står for tur, skal prøve å finne ut hvor den ekle lukta som er her inne kommer fra =P haha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar